استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: مشکل اساسی نظام آموزشی ما این است که رشتههای تحصیلی آموزش ما نیاز محور نیستند و یکسری رشتهها به وجود آمده که هیچ کاربردی ندارند بنابراین از دل این رشتهها دانشجویان مهارتمحور و کارآفرین بیرون نمیآید.
علی کرمی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه سوختگان وصل گفت: نکته اساسی آموزش ما مرتبط با این است که نیاز محور نیستند و یکسری رشتهها به وجود آمده که هیچ کاربردی ندارند و دانشجویان ما مهارتمحور و کارآفرین نیستند. * دانشگاهها مهارتمحور نیستند وی افزود: در خارج از کشور فرد از دانشگاه که بیرون میآید مهارت او مهم است؛ اینکه بتواند کارآفرین باشد و تولید اشتغال کند. بنده ۴۰ سال است که استاد دانشگاه هستم و دانشجویان در رشتههای غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود کار میکنند. دانشگاهها مهارتمحور نیستند. در دنیا شاهد این هستیم که دانشگاههای نسل سوم و چهارم به وجود میآیند و دانشگاه در کنار کار آموزشی به پژوهش و کارآفرینی هم میپردازد. کرمی گفت: دانشجویان کارآفرین نیستند. ما برای اینکه بخواهیم بهکار دعوت کنیم، از آنها سوال میپرسیم. نظری قادر به جواب دادن هستند ولی در عمل نمیتوانند انجام دهند. مسوولان گوش نمیدهند و سندها را انجام نمیدهند. ما در کشور سند تحول داریم، نظام آموزشی بلد نیست مهارت یاد بدهد. وی ادامه داد: در نسل چهارم دانشگاهها تحولآفرینی وجود دارد که هدف دارند و نیازمحور کار میکنند و در پایان نامهها در کشور ما در کتابخانهها خاک میخورند، در صورتی که در کشورهای دیگر از پایان نامهها به عنوان کار پژوهشی استفاده میکنند تا بتوانند نیازهای کشور را رفع کنند. کرمی افزود: هر استاد باید یک شرکت دانشبنیان داشته باشد و استاد باید ایده تولیدی داشته باشد. مسئولان در دانشگاهها کمکاری میکنند. همه رشتهها از مهندسی تا هنر باید به سمت کارآفرینی بروند و دانشجو وقتی از دانشگاه بیرون میرود باید بتواند کاری انجام دهد و در همه عرصهها نیازسنجی کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای انفعال فرهنگی تبدیل شده است و هیچ کاری برای تحول در دانشگاهها انجام نمیدهد. دانشجو یک مشکل را در کشور شناسایی میکند و کار پژوهشی میکند و باید آن را حل کند. وقت آن رسیده است که پژوهشها به سمت رفع نیازها برود. بیکارترین رشته، رشته کشاورزی است؛ کشور ما ۷۰ هزار روستا دارد، دانشجو باید به روستاها برود و تولید کند. شرکتهای دانشبنیان را به وجود بیاورند. وی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که دانشگاهها باید کارآفرین و تحولآفرین باشند. استادی که فقط درس بدهد ولی علمی که به مهارت تبدیل نشود، چه فایدهای دارد؟ این موضوع نشاندهند مشکل در آموزش است و باید به سمت این تفکر برویم که در دانشگاهها تحولآفرینی را به وجود بیاوریم. علم باید به ثروت تبدیل شود. پایان پیام/